RELACJA ZE SPOTKANIA W NOWOSIELCACH W DNIU 15 LISTOPADA 2022r. c.d.

Po wystąpieniu Naczelnik Wydziału Dokumentacji GDDKiA w Rzeszowie, zebrani zostali zapoznani ze skutkami obecnie realizowanego projektu obwodnicy, która zakończy się na granicy z Nowosielcami. Na zdjęciach pokazano miejsce, gdzie będzie budowany wiadukt nad torami kolejowymi oraz rondo stanowiące skrzyżowania ul. Heleny Gniewosz z projektowaną obwodnicą w rejonie ul. Łącznej przy granicy z Długiem. W świetle wielu obowiązujących aktów prawnych nasuwają się wątpliwości, czy projekt obwodnicy w obecnej postaci nie stanowi naruszenia przepisów gwarantujących mieszkańcom bezpieczeństwo oraz prawo do właściwego korzystania ze środowiska i infrastruktury w postaci dróg publicznych. Jeżeli sytuacja nie ulegnie zmianie te argumenty mogą zostać wykorzystane w pozwie złożonym przeciwko inwestorowi. Przed inwestorem jest etap obejmujący uzyskanie decyzji środowiskowej. Jest to dokument, na podstawie którego będą kontynuowane szczegółowe prace projektowe i kierunki kształtowania inwestycji. Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko w sposób jednoznaczny wskazuje, że powinny zostać uwzględnione czynniki kluczowe dla warunków życia mieszkańców. Warto również zwrócić uwagę na definicje zawarte w art. 3 Ustawy o ochronie środowiska, gdzie czytamy, że oddziaływanie na środowisko to również oddziaływanie na zdrowie człowieka. Ponadto są jeszcze określenia w tej ustawie istotne dla ochrony praw mieszkańców, a mianowicie ryzyko i zrównoważony rozwój.  W orzeczeniach  Trybunału Konstytucyjnego mających  związek z realizacją inwestycji drogowych są przywoływane w uzasadnieniach definicje konieczności zachowania ładu przestrzennego i interesu lokalnego. Argumentów popierających protest przeciwko obecnym planom GDDKiA jest więc sporo.

Ustawa z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2031) określa w sposób szczegółowy zasady realizacji inwestycji drogowych. Uproszczone procedury skutkują skróceniem czasu przygotowania dokumentacji projektowej, uzyskiwania niezbędnych opinii, co w konsekwencji przyczynia się do szybszego rozpoczęcia budowy autostrad, dróg szybkiego ruchu czy obwodnic miast. Ten akt prawny zaliczany do katalogu tzw. specustaw, będzie miał zastosowanie przy realizacji obwodnicy.

W charakterystyce odcinka DK-28 mającego przebiegać przez Nowosielce  i Pisarowce wskazano na istnienie wielu potencjalnych miejsc kolizji. Z tych najpoważniejszych trzeba wymienić: 110 zjazdów, 50 skrzyżowań z drogami różnej klasy, 8 przejść dla pieszych i przekroczenie linii kolejowej nr 108 w Pisarowcach relacji Zagórz – Jasło .

Konkluzją przygotowanej prezentacji było pytanie postawione do Inwestora, czy w przedstawionych warunkach jest w stanie zapewnić bezpieczeństwo mieszkańcom Nowosielec i Pisarowiec oraz uczestnikom ruchu na odcinku tych dwóch miejscowości. Autorem prezentacji był Wojciech Dragan reprezentujący Społeczny komitet ochrony interesów mieszkańców Nowosielec i Pisarowiec powołany w związku z prowadzonymi pracami projektowymi budowy obwodnicy Miejsca Piastowego.  

cdn.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *