Hala tłoczni Autosan SA - likwidacja obiektu

AUTOSAN – HISTORIA PRAWDZIWA

W czasach świetności Fabryki Autobusów Autosan, przed gabinetami dyrektorów przesiadywali przedstawiciele firm, PKS-ów, biur podróży i innej maści przedsiębiorcy, którzy oczekiwali na spotkanie z szefostwem firmy, aby załatwić kupno autobusu. Karty rozdawał producent słynnych H-9, których w okresie prosperity było budowanych kilka tysięcy rocznie. Po latach po kraju jeździli przedstawiciele Autosanu, aby znaleźć kupca na produkowane autobusy. Polska pieriestrojka po 1989 roku przyniosła pozorną wolność i zmieniła diametralnie warunki ekonomiczno- gospodarcze w Polsce. Z roku na rok produkcja autobusów spadała. Autosan zakupiony przez Sobiesława Zasadę zamiast kwitnąć powoli popadał w problemy. Konkurencja szła do przodu. Na Polski rynek wjeżdżały autobusy z całego świata, a polityka kolejnych rządów skupiała się tylko na wyprzedaży majątku. Problemy finansowe fabryki łatane były przez wyprzedaż kolejnych budynków. Pierwszy sprzedany obiekt to tłocznia (bud. nr 5 na mapach zakładu). Trójnawowa hala o nitowanej konstrukcji stalowej zwana była dworcem lwowskim z racji tej, że przypominała jego konstrukcję. Budynek nabyła firma z Frysztaka, planując jego komercyjne wykorzystanie. Z hali wywożono prasy hydrauliczne, w tym największe o nacisku 400 ton, które pojechały do Hiszpanii. Resztka załogi Zakładu utrzymania ruchu mozolnie rozbierała te urządzenia na czynniki pierwsze, aby umożliwić ich transport. Posadzka wykładana żeliwnymi płytami długo opierała się wózkom widłowym, którymi zrywano kolejne fragmenty podłoża. Od tego czasu minęło ponad dwadzieścia lat. W dalszej kolejności Autosan sprzedał magazyn główny, halę na 39, halę nr 10, kompresorownię i magazyny od strony ul. Okrzei. Hala nr 8, mieszcząca między innymi galwanizernię przetrwała jeszcze jakiś czas pod szyldem Autosanu, ale i ona została sprzedana. Szczątkowa produkcja została przeniesiona nad San do hali nr 12.

Kilka lat po sprzedaniu tłoczni, w obiekcie tym po przebudowie powstała Galeria Posada z wiodącym sklepem Intermarche. Na halę nr 10 weszła firma produkująca drzwi. Magazyn główny mieści fabrykę sanitarnej armatury żeliwnej. Autosan zmienia właścicieli, ale nie zmienia się nic w kondycji zakładu z blisko 200 letnią historią.

Hala nr 10
Autosan hala nr 39
Autosan

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *